Nikmat Syurga Dan Dahsyatnya Neraka

Nikmat Syurga dan Dahsyatnya Neraka

Sahabat yang dimuliakan,
Salah satu kepercayaan dan keyakinan perkara-perkata yang ghaib yakni mempercayai dan menyakini bahawa adanya Syurga dan Neraka.


Firman Allah s.w.t maksudnya : “Peliharalah dirimu dari Neraka yang materi bakarnya insan dan batu, yang disediakan bagi orang-orang kafir. Dan sampaikanlah info bangga kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan Syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya..” (Surah Al-Baqarah ayat 24-25).

Mengimani Syurga dan Neraka bererti membenarkan dengan niscaya akan kewujudan keduanya, dan meyakini bahwa keduanya merupakan makhluk yang dikekalkan oleh Allah s.w.t., tidak akan punah dan tidak akan binasa, dimasukkan kedalam Syurga segala bentuk kenikmatan dan ke dalam Neraka segala bentuk penyiksaan.

Kita wajib mengimani bahwa Syurga dan Neraka telah tercipta dan keduanya ketika ini telah disiapkan oleh Allah s.w.t.. Sebagaimana firman Allah s.w.t. mengenai Syurga maksudnya : “..yang telah disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa” (Surah Ali Imran ayat 133), dan mengenai Neraka maksudnya : “..yang telah disediakan untuk orang-orang yang kafir.” (Surah Ali Imran ayat 131). 

Syurga dan Kenikmatannya :
Allah s.w.t. telah menggambarkan kenikmatan Syurga melalui aneka macam macam cara. Kadangkala Allah s.w.t ingin menguji insan untuk berfikir melalui firman-Nya dalam hadis qudsi yang bermaksud : “Ku siapkan bagi hamba-hambaKu yang soleh (di dalam Syurga), iaitu apa yang tak pernah dilihat mata, tak pernah didengar telinga, dan tak pernah terlintas dalam hati semua manusia”, kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : “Bacalah kalau kalian mau, ‘Tak seorangpun mengetahui aneka macam nikmat yang menanti, yang indah dipandang’ (Surah As-Sajdah : 17)”. 

Di daerah lain, Allah membandingkan kenikmatan Syurga dengan dunia untuk menjatuhkan dan merendahkannya. Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : “Tempat cemeti di dalam Syurga lebih baik dari dunia dan seisinya”.

Kenikmatan Syurga juga Allah s.w.t. gambarkan dengan menyebut insan yang berhasil memasuki Syurga dan selamat dari adzab Neraka, sebagai orang yang beroleh kemenangan yang besar. Sebagaimana Allah s.w.t maksudnya : “Barangsiapa taat kepada Allah dan Rasul-Nya, nescaya Allah memasukkannya kedalam Syurga yang mengalir didalamnya sungai-sungai, sedang mereka kekal di dalamnya; dan itulah kemenangan yang besar” (Surah An-Nisaa’ ayat 13)

Berikut ini akan kami pilihkan beberapa sifat dan kenikmatan yang ada di dalam Syurga secara ringkas. Semoga Allah mudahkan kita untuk memperolehinya dan sanggup memasukinya.

Penamaan Syurga
Syurga (Al Jannah) secara bahasa bemaksud kebun (Al bustan), atau kebun yang di dalamnya terdapat pokok-pokok yang rendang. Secara istilah, Syurga ialah nama yang umum meliputi suatu daerah (yang telah dipersiapkan oleh Allah s.w.t. bagi mereka yang mentaati-Nya), di dalamnya terdapat segala macam kenikmatan, kelezatan, kesenangan, kebahagiaan, dan kesegaran pandangan mata.

Syurga juga disebut dengan aneka macam macam nama selain Al Jannah, diantaranya : 

1. Darus Salam (Negeri Keselamatan; lihat Surah Yunus ayat 25), 

2. Darul Khuld (Negeri yang Kekal; lihat Surah Qaaf ayat 34), 

3. JannatunNa’im (Syurga yang Penuh Kenikmatan; Surah Luqman ayat 8), 

4. Al Firdaus (Surah Al Kahfi ayat 108), dan aneka macam penamaan lainnya.

Pintu-Pintu Syurga
Syurga mempunyai pintu-pintu. Dalam sebuah hadis dari shahabat Sahl bin Sa’ad radhiyallaahu anhu dari Rasulullah s.a.w. : “Di dalam Syurga terdapat delapan pintu, diantaranya yakni Ar Rayyan. Tidak ada yang memasukinya kecuali orang-orang yang berpuasa”.

Dari Utbah bin Ghazawan radhiyallaahu anhu, dia berkata mengenai lebar tiap pintu Syurga, “Rasulullah bersabda kepada kami bergotong-royong jarak antara daun pintu ke daun pintu Syurga lainnya sepanjang perjalanan empat puluh tahun, dan akan tiba suatu hari ketika orang yang memasukinya harus berdesakan”.

Tingkatan Surga
Rasulullah s.a.w. bersabda maksudnya : “Sesungguhnya Syurga terdiri atas seratus tingkat, jarak antara dua tingkatnya seper

Sumber https://www.samsulasia.com/

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel